PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA I STRATEGIE MAGAZYNOWE
- Zarządzanie procesami magazynowymi w oparciu następujące wymiary logistyczne: indeks produktu wraz z jego cechami, numer jednostki magazynowej, na której znajduje się produkt oraz numer lokacji, w której znajduje się dana jednostka magazynowa,
- Obsługa wielu jednostek miar (sztukowych i masowych) oraz odpowiednich przeliczników definiowalnych dla każdego indeksu towarowego ze szczególnym uwzględnieniem jednostki podstawowej (najmniejsza, niepodzielna jednostka miary, całkowitoliczbowa)
i jednostki stosowanej (używanej przez magazyn),
- Uwzględnienie, w zarządzaniu procesami magazynowymi, struktury opakowania produktu. Struktura opakowania, dla każdego indeksu towarowego, definiuje: opakowanie zbiorcze (zawartość, wymiary, waga, EAN) i jest definiowana przez użytkownika,
- Możliwość zdefiniowania jednostek ładunkowych różnego typu (magazynowych i wysyłkowych) z uwzględnieniem wymiarów i dopuszczalnego ciężaru
- Zasada FiFo/FeFo – uwzględniająca możliwość parametryzacji „dokładności” jej stosowania, co do dnia, tygodnia, miesiąca, kwartału i roku dla każdego indeksu towarowego, Zasada FiFo/FeFo – uwzględniająca możliwość parametryzacji „dokładności” jej stosowania, co do dnia, tygodnia, miesiąca, kwartału i roku dla każdego indeksu towarowego,
- Obsługa magazynów logicznych pozwalających przyporządkować towar o tym samym indeksie do różnych kategorii zapasu
- Przydział produktów ze względu na przeznaczenie – Główne magazyny logiczne
- Towary Handlowe
- Towary Niehandlowe
- Zwroty od Klientów
- Zwroty do Dostawców
- Surowce i opakowania
- Przydział produktów ze względu ich stan jakościowy – Pomocnicze magazyny logiczne, zdefiniowane dla każdego magazynu głównego
- Standardowy (produkty dostępne do wydania w ramach głównego magazynu logicznego)
- Wstrzymane
- Kontrola jakości
- Uszkodzone
- Do utylizacji
Magazyny logiczne mogą zostać rozszerzone zgodnie z wymogami Klienta
- Obsługa w jednym magazynie wielu składów konsygnacyjnych – prowadzenie wielu podmagazynów dla różnych właścicieli towaru na wspólnej przestrzeni magazynowej i przy wykorzystaniu tych samych zasobów technicznych i ludzkich (cecha „właściciel”). Obsługa wielu „właścicieli” towarów umożliwia świadczenie usług logistycznych.
- Obsługa różnych typów zapasu magazynowego – zarządzanie zapasem ogólnego dostępu, zapasem klienta i zapasem zlecenia produkcyjnego lub zamówienia (cecha „nr rezerwacji”)
- Obsługa magazynowa i śledzenie towarów ze względu na następujące cechy produktu:
- Numer partii (serii),
- Numer dostawy
- Data produkcji
- Data ważności
- Rejestracja numerów seryjnych (każda sztuka towaru posiada unikalny numer) na wejściu i/lub wyjściu z magazynu
- Obsługa przyjęcia / wydania większej lub mniejszej ilości towaru niż wskazanej na zleceniu (wymaga indywidualnego dopasowania)
- Obsługa statusów dla procesów przyjęcia dostawy i zleceń wydania. Statusy wszystkich procesów widoczne są na odpowiednich maskach (ekranach) systemu. Statusy są monitorowane i archiwizowane.
- Rejestracja czasów operacji magazynowych dla zalogowanych w systemie pracowników. Operacje w ramach zarządzanych przez system WMS procesów takich jak: przyjęcie do magazynu, transporty, kompletacja, kontrola, załadunek etc. są rejestrowane i archiwizowane na potrzeby analiz